Vad ett e-handelssystem ska innehålla beror till stor del på den typ av företag du driver. Du behöver olika funktioner baserat på dina kunder och vad du säljer. Säljer du mot andra företag behöver du ett helt annat system än om du bara säljer mindre produkter till privatpersoner. Då kanske du vill ha ett system som går att integrera med ett affärssystem där det finns information om alla era kunder. Ett lite mer avancerat system helt enkelt.
Många e-handelsplattformar erbjuder även verktyg som hjälper dig med marknadsföring och SEO. Detta är väldigt viktigt om du vill synas så mycket som möjligt på internet. En del plattformar är integrerade med funktioner som Google shopping, vilket ökar synligheten på internet. Om en person söker på till exempel ”svart klänning” och trycker på ”shopping” på Google så kan din butik komma upp bland alternativen.
SEO är en annan viktig del som ökar synligheten på internet. Det handlar till stor del om texter och att använda rätt nyckelord. Eftersom det är saker som är väldigt tidskrävande att tänka på själv är det bra att ha ett system som gör det åt dig. Du vill helt enkelt ha ett system som anpassar sig efter Google. Du vill naturligtvis att din sida ska komma så högt upp i Googlesökningen som möjligt.
Att annonsera är otroligt viktigt för att din webbshop ska bli känd för allmänheten. Vissa system erbjuder funktioner där du till exempel kan annonsera direkt på Facebook. Du har säkerligen sett denna typ av annonser i ditt eget Facebookflöde. Det handlar helt enkelt om att få folk att besöka din webbshop. En annan funktion som kan vara väldigt bra att ha är att produkterna syns på sajter som Prisjakt och Pricerunner. Det är också ett sätt för nya kunder att få upp ögonen.